Det ska vara tryggt och enkelt att boka sin upplevelse med MyChoice. Med oss behöver du ingen juristexamen för att förstå våra villkor. Rakt på sak och på vanlig svenska! Inget krångel alls och skulle det ändå vara något du undrar över så hör du bara av dig till oss så förklarar vi.
Vi är stolta medlemmar i SATSA (South African Tourist Services Association) och SATIB sköter våra försäkringar. En trygghet för dig som resenär och garanti för att vi sköter våra böcker och verksamhet på ett föredömligt vis.
Vad är MyChoice?
Vårt företag heter rent juridiskt My Choice Travel (PTY) Ltd och är ett svenskägt Sydafrikanskt bolag. I Sverige kallar vi oss MyChoice Sydafrika, eller förkortat: MyChoice. Vi är en arrangör som hjälper dig att få ihop den bästa tänkbara upplevelsen när du ska resa till Södra Afrika. Alla på MyChoice bor i Kapstaden året runt och hjälper dig via email eller telefon innan resan och på plats när du är här. Allt på svenska! Se oss som din lokala host som du har tillgång till redan från det ögonblick du har börjat tänka på att resa till Sydafrika. Långt innan du ens kommit hit.
Så här fungerar våra Resor på hemsidan
1. Välj en av våra resor och skicka din förfrågan till oss.
2. Vi undersöker tillgänglighet för hotellen för din resa och svarar till dig med en specifikation över tillgängliga hotell.
3. Om du gillar vårt förslag tipsar vi om hur du enklast bokar flyg och hyrbil innan vi skickar en faktura som bekräftar hotellen.
4. När hotellen är bekräftade filar vi vidare på din resa och lägger till aktiviteter samt ger tips om restauranger.
5. När ni kommer till Sydafrika försöker vi alltid få till ett möte så att vi kan erbjuda fler tips och mer service.
När du bokat en Resa med oss så har du ingått avtal med svenskägda MyChoice Travel (Pty) Ltd (registreringsnummer: 2014/121546/07) med säte i Kapstaden, Sydafrika. Det betyder att MyChoice lyder under Sydafrikansk lagstiftning och rättstvister måste lösas i enlighet med Sydafrikansk lag.
Betalnings- och avbokningsvillkor
Vanligtvis gäller 50% i deposition som bekräftar bokningen och resterande belopp betalas 35 dagar innan ankomst. Beroende på vilka hotell vi bokar ändras villkoren. Därför får du konkreta betalnings- och avbokningsvillkor först när du har skickat en förfrågan till oss. Man kan köpa till en avbeställningsförsäkring.
Prisgaranti
Med vår prisgaranti kan vi försäkra dig om att det aldrig kostar något extra när du bokar boende via MyChoice. Vi tar alltid samma pris som om du skulle ha bokat hotellen själv på internet. På köpet får du vår unika lokalkännedom och massor av service. Vi reserverar oss för kostnadsändringar som ligger utanför vår kontroll. Exempelvis kan parkavgifter, inträden och skatter ändras utan förvarning. Vi tar alltid betalt i samma valuta som hotellet använder vilket alltid är i Sydafrikanska Rand (ZAR), US Dollar eller Euro. Därmed blir det ingen valutarisk för oss eller dig som kund.
Återbetalning vid avbokning
Om en gäst vill avboka, erbjuder vi återbetalning i linje med villkoren som har kommunicerats vid bokningstillfället. Notera att vi återbetalar i den valuta som vi har tagit betalt i (ZAR, USD eller EUR beroende på hotell). Därmed får du sannolikt inte tillbaka exakt samma belopp i SEK som du betalade vid bokningstillfället. Beloppet kan vara högre eller lägre på grund av valutaförändringar mellan dagen du betalar oss, och dagen vi återbetalar.
Eventuella ändringar i våra Resor, Boenden eller Upplevelser på hemsidan
All text på hemsidan är med reservation för skrivfel och ändringar. Om vi av någon anledning måste göra ändringar i en av de Resor du bokat av oss, är dessa alltid minst lika bra eller bättre än den ursprungliga upplevelsen.
Bokning av ditt flyg
Dina flygbiljetter till Sydafrika bokar du själv eftersom vi inte erhåller denna tjänst. Boka istället direkt med något av de flygbolag som har bra förbindelser hit till Kapstaden. Läs mer om flyg till Sydafrika. När vi bokar inrikesflyg åt våra gäster ansvarar vi inte för eventuella tidsändringar eller förseningar som vi inte kan råda över. Självklart hjälper vi till att lösa obekväma situationer på bästa sätt.
Visum & Vaccination
MyChoice gör så gott vi kan för att informera gällande visum och vaccination men det slutliga ansvaret ligger hos kunden. Det är kundens ansvar att försäkra sig om att införskaffa de visum, dokument och vaccinationer som kan tänkas behövas för att vistas på en specifik plats. Regler och rekommendationer kan ändras utan förvarning så dubbelkolla alltid med expertläkare och ambassader gällande vaccination och visum.
Borttappat eller stulna föremål
MyChoice erbjuder ingen ersättning för borttappade eller stulna föremål under resans gång. Vi gör dock vad vi kan för att bistå kunden vid behov.
Upplevelser
När MyChoice bokar en upplevelse åt en kund ligger det juridiska ansvaret hos vår leverantör. Ofta får man signera ett dokument innan utförandet av upplevelsen där man ingår i ett avtal med den som förmedlar upplevelsen. På kundens begäran kan dessa avtal skickas på förhand. MyChoice erbjuder inga pengar tillbaka om upplevelsen blir inställd på grund av att kunden inte vill skriva på avtalet.
Din reseförsäkring och avbeställningsskydd
Vi använder oss alltid av respektabla och seriösa underleverantörer som har ansvarsförsäkringar. Vi rekommenderar Goudas reseförsäkring och avbeställningsförsäkring men i slutändan är det ditt eget ansvar att ordna med försäkringsskydd innan avresa. Kunden och anhöriga har ingen rätt att kräva ersättning från MyChoice för skador eller olycksfall under resan.
Tips! Ofta får man en kompletterande reseförsäkring och avbeställningsskydd gratis genom att använda sitt kort eller om man gör en banköverföring från ett konto som är kopplat till ett VISA eller Mastercard. Detta är ett bra komplement till den reseförsäkring som normalt ingår i de flesta hemförsäkringar.