Betalningsalternativ

Utvalda för att gynna dig

Vår absolut främsta fördel är att vi bor och finns på plats i Kapstaden så att vi kan göra din resa så bra som möjligt. Det bär då med sig att våra kunder vid betalning måste göra en utlandsbetalning. Därför har vi valt ut de bästa alternativen för att underlätta för dig som kund, samt att du ska slippa onödiga avgifter.

Undrar du om reseförsäkring?

Att det ingår reseförsäkring när man betalar med kort är något många känner till. Dock är det många som missar att det ofta även ingår reseförsäkring när du betalar via banköverföring eller betalar in till ett bankgironummer så länge kontot du betalar från är kopplat till ett visa eller mastercard. Kolla med din bank om detta gäller för dig:

Välj det som passar dig:

Kortbetalning via Mobilapp

Fördelar:
– Du kan betala med kort (Visa / Mastercard)
– Inga avgifter för Nordeakunder
– När du har fått ner appen går det snabbt 

Avgift: 0,5% av totalbeloppet / 0% för Nordeakunder
OBS! Minimumbeloppet för betalning är R10 000.

  1. Ladda ner appen BETALO till din mobil. Finns på både
    App Store eller Google Play beroende på vilken mobil du har.
  2. Öppna appen på din telefon och logga in med Mobilt Bank ID.
  3. Lägg till det kort som du vill använda för betalning (endast Visa eller Mastercard för utlandsbetalning)
  4. Lägg till följande detaljer om oss
  • Kontonummer: 10011670102 
  • BIC/SWIFT: IVESZAJJ 
  • Namn: My Choice Travel (PTY) Ltd 
  • Epost: info@mychoicetravel.co.za
  • Adress: 220 Loop Street (Unit 501)  
  • Postnummer: 8001                                                                                                          
  • Ort: Kapstaden                                                                                                                   
  • Provins: Western Cape                                                                                                       
  • Land: Sydafrika
  1. Ange anledning till betalningen. (Exempelvis “Köp av resa”)
  2. Slutför betalning.
  3. Betalo debiterar ditt kort så fort du registrerat din betalning, och pengarna skickas till vår bank om två bankdagar. Efter att banken tagit emot pengarna förs pengarna normalt sett över till till vårt konto inom en till två dagar.

Svenskt Bankgiro

Fördelar:
– Helt kostnadsfritt
– Ingen nedladdning eller registrering behövs

Avgift: 0 kronor

Vi använder oss av en betalningslösning som heter Exchange4Free. Detta alternativ innebär att våra kunder kan föra över pengar avgiftsfritt till oss i Sydafrika. Klicka på “Betala nu”-knappen och följ nedanstående instruktioner:

STEG 1 – Klickar på “BETALA NU” knappen och följ instruktionerna:

 1. BOOK A PAYMENT – Fyll i dessa uppgifter först
  1. “Country Paying From” ska svara “Sweden”.
  2. På “Payer Type” väljer du “Individual”.
  3. Fyll i följande uppgifter: namn, efternamn, samt person- ELLER passnummer.
  4. På “Payment Method” väljer du “E.F.T.” vilket är Banköverföring.
  5. “Invoice Currency” ska vara “South African Rand (ZAR)”
  6. På “Invoice Amount” ska du skriva det beloppet som står på fakturan som du fick från oss.
  7.  Klicka på “Get Quote” – Viktigt!
 

2. PAYER DETAILS – Fylls i efter du har klickat på “Get Quote” 

  1. På “Payment Reference Type” väljer du ”Booking Reference” (förvalt).
  2. På ”Payment Reference” anger du ditt efternamn.
  3. Fyll i resterande personuppgifter: e-postadress, land, telefonnummer, stad, postadress och postnummer.
  4. Ticka för de tre boxarna längst ner innan du klickar vidare till ”Pay Now”
 
 STEG 2 – BETALA TILL BANKGIRO – VIKTIGT!
  1. När du har klickat på “Pay Now” kommer du till en ny sida där du hittar alla uppgifter som du behöver för att betala din faktura.
  2. Lägg märke till följande tre uppgifter:
    – Amount to Pay (belopp att betala)
    – Deposit Reference To Use (referensnummer)
    – Giro Number (bankgironummer)

    Instruktioner för Exchange4Free

  3. Ha kvar sidan med ovanstående uppgifter, och öppna ett nytt fönster för att sedan logga in på din internetbank – VIKTIGT!
  4. När du är inne på din internetbank, gör en betalning via bankgiro till det bankgironummer (Bank Giro) som du fick. Mottagaren ska vara ”’Worldpay AP LTD” – pengarna kommer sedan att gå till oss.
  5. Använd referensnumret (Deposit Reference To Use) markerat i rött som meddelande till mottagaren. Viktigt!
  6. Genomför betalningen och skicka betalningsbekräftelsen till oss. Det går också bra att ta en skärmdump (printscreen) av betalningsbekräftelsen och skicka.

Internationell Banköverföring

Fördelar: 
– Ofta bra växlingskurs
– Görs enkelt från din internetbank

Avgift: Se din banks hemsida för aktuella avgifter.

Se din banks avgifter: SWEDBANK / HANDELSBANKEN / NORDEA / SEB

Processen beror på hur det är upplagt hos din bank. Logga in på din internetbank eller kontakta dem för vidare instruktioner.

Bra att veta är att man inte använder sig av IBAN i Sydafrika. Istället använder man SWFT/BIC och där IBAN efterfrågas fyller man i vårt kontonummer.

Våra bankdetaljer är enligt följande:

Kontoinnehavare: My Choice Travel (Pty) Ltd
Bank: Investec Private Bank
SWIFT/BIC: IVESZAJJ
Kontonummer: 10011670102
Clearingnummer: 580 105
Bankens adress: 100 Grayston Drive, Sandton, Johannesburg, 2196, South Africa
Vår adress: MyChoice Travel, 220 Loop Street, unit 501, 8001 Cape Town, South Africa

Vanliga frågor och svar

Ja. Genom alternativet Kortbetalning via Mobilapp är det möjligt för dig att göra en kortbetalning för en väldigt låg avgift. Det enda som behövs är att du har Mobilt BankID installerad på mobilen samt att du laddar ner en app. Följ instruktionerna som vi har angett och har du några frågor så hör av dig via vår chatt. 

Vi har alltid samma villkor som om du bokar själv direkt med hotellen. Vi skickar dig de villkor som gäller direkt till dig via mail innan du betalar. 

Nej, än har vi inte hittat någon kostnadseffektiv lösning för detta.

Ja, till en kostnad av 2,5% av totalbeloppet.